Speciál: 30. výročí alba "The Joshua Tree"

9. března 1987 spatřilo světlo světa album The Joshua Tree - album, které se jmenuje podle velkého kaktusu, který rostl v oblasti Údolí smrti a jehož název probudil v Bonovi takový zájem, až se stal názvem nejvýznamnějšího alba U2. I cesta k finálnímu produktu byla trnitá, jako ony kaktusové výhonky. Pojďme se nyní v krátkosti podívat na to, jak to vše před těmi více než 30ti lety probíhalo.

Všechno to začalo někdy v říjnu 1985. Bubeník Larry si koupil dům hned vedle staré zkušebny a členové U2 se tam na pár týdnů nastěhovali, aby dotáhli do konce pár nápadů, které jim zbyly ještě od dob alba The Unforgettable Fire. Skupina měla první hrubé verze songů With Or Without You, Red Mining Town, Trip Through Your Wires a písničku, která nikdy (podle členů skupiny - díky BOHU) nespatřila světlo světa: Woman Fish. Po krátké době však "jůťáci" ve studiu pochopili, že pokud chtějí vydat něco pořádného, budou muset pěkně zamakat!

Přesunuli se tak do studia a ke spolupráci pozvali Briana Ena a Daniela Lanoise. Producentský tým v průběhu nahrávání podpořil i Steve Lillywhite. Na album The Joshua Tree se vešlo nakonec 11 písniček. Asi byste neuhádli, kdo byl tím člověkem, který vybral pořadí písniček: "Steve s sebou vzal ženu Kristy MacColl, a práve Kristy určila pořadí písniček na albu. Všichni jsme spěchali, abychom dokončili mix a Kristy řekla: Dejte mi nějakou práci, sakra. Alespoň vám ty písničky seřadím." Je potřeba říci, že Kristy U2 nijak zvlášť neprožívala. Řekli jsme ji, aby dala Streets jako první a Mothers jako poslední, ale víc jsme jí do toho nemluvili."


01 Where The Streets Have No Name
Okamžik vzniku tohoto stadionového opusu přibližuje v knize U2 o U2 The Edge takto: "Písničku Where the Streets Have No Name jsme dali dohromady ve spěchu večer předtím, než jsme měli začít znovu nahrávat. Už jsme se skoro blížili ke konci, když tu nám došlo, že nám chybí určitý typ písně…Dělal jsem na tom sám. Když jsem skončil s prvním mixem nahrubo, měl jsem takový zvláštní pocit. Myslel jsem, že jsem právě přišel na nejúžasnější kytarový part a nejlepší song v životě. Byl jsem v domě úplně sám, neměl jsem možnost se o tu radost s někým podělit. Vzpomínám si, že jsem několik vteřin poslouchal úplné ticho v domě a potom jsem tancoval kolem místnosti a mával pěstmi ve vzduchu. Pak jsem jel dom." Larry lamentuje nad tím, jak výrazně se liší albová a živě hraná verze písničky: "Trvalo nám strašně dlouho, než jsme tu písničku pochopili, protože jsme v ní nemohli najít žádný smysl. Stal se z ní úžasný song v momentě, kdy jsme ji začali hrát živě."

02 Still Haven't Found What I'm Looking For
Původní verze druhé písničky na albu byla podle Adama úplně o něčem jiném: "…nejdřív to byla improvizace, kterou jsme z neznámého důvodu pojmenovali Under the Weather Girls. Byl to tak trochu jednotónový groove, ale s bezvadným bicím partem. Nechali jsme z toho ty bicí a vznikla k tomu úplně nová melodie, které jsme přizpůsobili všechno ostatní." Přesto podle svých slov U2 hledali pravou tvář písničky, která potom lámala srdce romantických fanoušků a žebříčky hitparád, poměrně dlouho: "Poslouchal jsem, jak se z mlhy vynořuje tenhle neuvěřitelný song."

03 With Or Without You
Příběh WOWY je epický. Nebýt Gavina Fridaye, tak se na albu ani neobjevila, protože ji producentský tým hodil přes palubu. Blízký přítel skupin písničku doslova vytáhl z koše, předělal a dal jí strukturu. Co by U2 vlastně dělali bez této písně? Kolik takových písniček během nahrávání nikdo nezachránil?
Při tvorbě textu se Bono, podle svých slov, trápil a zároveň (pravděpodobně) řešil i nějaké problémy doma, protože v knize U2 o U2 říká, že "řešil spor, jestli má zůstat věrný umění nebo své milence."

04 Bullet The Blue Sky
Čtvrtá písnička na albu The Joshua Tree vznikla jakožto protiválečný song. Upozorňovala na Reganovskou dobu vládnutí v USA a především (ne)politiku Spojených států v zemích Jižní Ameriky. Během nahrávání písničky rozvěsil zpěvák U2 po nahrávacím studiu fotky a příběhy lidí, kteří zažili genocidu v Salvadoru apod. Důvod? Aby Bullet The Blue Sky byla drsná píseň plná trnů.

05 Running To Stand Still
Pátá písnička na albu byla opět výsledkem improvizace - tentokrát sehrála zásadní roli Bonova hra na klavír. Začal si jen tak pro sebe hrát, když se k němu přidal na kytaru Daniel Lanois a posléze i celá kapela. No a po pár hodinách byla nová písnička na světě! Podle Adama se jedná o druhý díl písničky Bad. Running To Stand Still upozorňuje na obrovské drogové problémy v Irsku v polovině 80. let, kdy se neoficiální centrem tohoto drogového opojení stalo dublinské sídliště Ballymun.

06 Red Hill Mining Town
Šestá písnička je podle Larryho Mullena jr. jednou ze ztracených písniček. Byla podle něj špatně napsaná a přešlechtěná ve studiu. Možná proto se její přepracovaná verze objeví již brzy jakožto vlajková loď 30. výročí The Joshua Tree! Málokdo ale ví, že písnička má silný sociální kontext inspirovaný hornickou krizí ve Velké Británii.

07 In God's Country
Podle Adama se písnička In God's Country nahrával složitě a obtížně, přestože se podle něj jedná o jednoduchou písničku. "Vlastně jsem vůbec nikdy nepochopil, proč má každý refrén úplně jiný akordy," dodává basák skupiny. The Edge je při hodnocení oblíbené písničky docela ostrý: "Nemám dojem, že by In God's Country patřila k našim nejlepším, ale potřebovali jsme několik rychlejších písní, takže se nám tenkrát hodila. Některý songy jsou prostě lepší, než jiný."

08 Trip Through Your Wires
Výše uvedená písnička je podle Bona typický případ toho, jak napsat song…a nebo taky ne, jak se někdy může stát: "Napsal jsem to během pár minut. Písnička měla hezkou veselou náladu, která podle mě mohla vyvážit některé další věci. Inspirovala mě k ní řada telefonických rozhovorů, které jsem vedl s jedním člověkem. Možná to myslel dobře, a byl svým způsobem okouzlující, ale celou tu dobu předstíral, že je někdo jiný." A ona legendární countryová harmonika pohledem Larryho: "Bono vždycky vytahoval harmoniku. Od samého začátku. Používá ji, když chce zjistit, jestli dokáže stvořit nějaké doprovodné vokály…není špatný harmonikář."

09 One Tree Hill
Písnička je věnována Gregu Carrollovi (o něm jsme na U2czech.blog.cz psali ji dříve ZDE). Greg Carroll se narodil v roce 1960 na Novém Zélandu v městečku Wanganui a svým původem patřil mezi prapůvodní obyvatele tohoto ostrova - Maori. Později se stal zvukařem lokální kapely Straight Flash. V roce 1980 se přestěhoval společně s kapelou do Aucklandu, aby zde začal svou profesionální hudební kariéru.
V Aucklandu pracoval jako producent a zvukař pro kapelu New Entrants. V roce 1981 právě z této kapely vznikla skupina Blonde Comedy, která získala na Novém Zélandu uznání a vydala mnoho alb, které produkoval právě Carroll. V roce 1984 se Greg Carroll setkal poprvé se skupinou U2, protože byl promotér jejich Unforgettable Tour na Novém Zélandu. Mezi ním a kapelou vniklo přátelství. Carroll skupinu seznámil blíže s jeho domovinou (mj i s tzv. One Tree Hill v blízkosti Aucklandu) i s historií původních obyvatel tohoto ostrova. Od tohoto setkání začal Carroll pracovat pro irskou čtveřici částečně jako "roadie", částečně jako stagemanager. Z tohoto důvodu se Greg rohodl opustit rodnou zem a odstěhoval se do Dublinu, aby byl skupině co nejblíže. 3. července 1986 odjel po nahrávání v Windmill Lane Studios na Bonově motorce domů. Bohužel to byla jeho poslední jída. Při nehodě, kdy mladého Novozélanďana z cesty smetl opilý řidič, byl těžce zraněn a zemřel. Bono a Larry později odvezli jeho rakev zpět na Nový Zéland a zúčastnili se tradičního třídenního smutečního obřadu.

10 Exit
Každý, kdo kdy slyšel alespoň jednou desátou písničku alba The Joshua Tree, nikdy nezapomene na magickou basu, která se rozezní na začátku písničky. Písnička zní jako zpívaný horror. Podle Adama vznikla opět po dlouhé improvizaci, kterou potom producent Eno sestříhal do sevřeného tvaru. U2 potom celkem dlouho trvalo, než se dostali této písničce pod kůži a dokázali ji zahrát.

11 Mothers Of The Disappeared
Poslední písnička na albu vznikla po Bonově výletu do Salvadoru. Melodie španělský kytary údajně pochází z písničky, kterou Bono používal v uprchlických táborech v Etiopii, aby naučil africké děti základům hygieny. Zpěvákovo kvílení je svým způsobem pravěký, navazuje na něco nesmírně primitivního. Inspiroval ho ten zvláštní a téměř tichý protest matek lidí, kteří beze stopy zmizeli a stali se nejspíš obětí únosu, mučení a vražd. Bono se s těmito ženami setkal, seznámil se s jejich příběhy a chtěl jim vzdát poctu.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

U2 v Praze na Strahově: 23 let - vzpomínky čtenářů U2czech

U2 LIVE ve Vídni - pohledem redakce U2czech.blog.cz

The Edge podporuje Help Haiti Heal