Steve Lillywhite exklusivně: 30 let od vydání WAR (I. díl)
Reportér věhlasného fanwebu AtU2.com vyzpovídal producenta U2 Steve Lillywhiteho - v únoru to bylo totiž 30 let od chvíle, kdy světlo světa spatřilo album War!
Vy máte nyní na U2czech.blog.cz možnost přečíst si překlad tohoto zajímavého rozhovoru s šedou eminencí skupiny U2.
AtU2.com: Abychom se dostali do té správné nálady a probudili Vaše vzpomínky na období nahrávání alba War, začneme takovou hrou.
Steve: Můj ty Bože!
AtU2.com: Jakmile řeknu název písničky, řeknete první slovo, které Vás napadne.
AtU2.com: Jakmile řeknu název písničky, řeknete první slovo, které Vás napadne.
Steve: Jste můj terapeut?
AtU2.com: (smích)
Steve: Já si pustím písničky přes iTunes. Pomůže mi, když je uvidím. Ok - můžeme začít.
AtU2.com: "Sunday Bloody Sunday"
Steve: Bubny.
AtU2.com: "Seconds"
Steve: Televize.
AtU2.com: "New Year's Day"
Steve: Hit.
AtU2.com: "Like A Song"
Steve: Bubny...na konci.
AtU2.com: "Drowning Man"
Steve: Bomba!
AtU2.com: "The Refugee"
Steve: Není má.
AtU2.com: AtU2.com: "Two Hearts Beat As One"
Steve: Tanec
AtU2.com: "Red Light"
Steve: Zvláštní.
AtU2.com: "Surrender"
Steve: Kokosové ořechy.
AtU2.com: "40"
Steve: Konec.
AtU2.com: "Sunday Bloody Sunday"
Steve: Bubny.
AtU2.com: "Seconds"
Steve: Televize.
AtU2.com: "New Year's Day"
Steve: Hit.
AtU2.com: "Like A Song"
Steve: Bubny...na konci.
AtU2.com: "Drowning Man"
Steve: Bomba!
AtU2.com: "The Refugee"
Steve: Není má.
AtU2.com: AtU2.com: "Two Hearts Beat As One"
Steve: Tanec
AtU2.com: "Red Light"
Steve: Zvláštní.
AtU2.com: "Surrender"
Steve: Kokosové ořechy.
AtU2.com: "40"
Steve: Konec.
AtU2.com: Fajn, to bylo bezva.
Steve: Nikdy předtím jsem takovou hru nehrál.
O tvorbě alba War
AtU2.com: Už jste zmínil, že "The Refugee" nebyla Vaše písnička. Kde jste byl, když skupina pracovala na onom songu?
V té době jsem byl pošetile přesvědčený o tom, že u žádné kapely nezůstanu jako producent déle, než jedno album. Myslel jsem si totiž, že já sám můžu produkovat tolik alb, co si zamanu, ale na druhou stranu to není fér vůči mým svěřencům. Zastával jsem názor, že umělci by měli spolupracovat se širokou paletou producentů a měli by být ovlivňováni širokým spektrem spolupracovníků a ne jen mou osobou. Když jsme pak dodělali album Boy, tak jsem si řekl: Ok, budu dělat i to druhý. Nemyslím si sice, že je to správné, ale budu s Váma spolupracovat na druhým albu." A tak jsem s nimi udělal October. Protože ale nebylo tak komerčně úspěšné jako Boy, tak jsem řekl: "Koukněte, kluci. Měli byste zkusit někoho jiného, protože jsem to s Váma nedokázal dotáznout na vyšší úroveň."
V té době jsem byl pošetile přesvědčený o tom, že u žádné kapely nezůstanu jako producent déle, než jedno album. Myslel jsem si totiž, že já sám můžu produkovat tolik alb, co si zamanu, ale na druhou stranu to není fér vůči mým svěřencům. Zastával jsem názor, že umělci by měli spolupracovat se širokou paletou producentů a měli by být ovlivňováni širokým spektrem spolupracovníků a ne jen mou osobou. Když jsme pak dodělali album Boy, tak jsem si řekl: Ok, budu dělat i to druhý. Nemyslím si sice, že je to správné, ale budu s Váma spolupracovat na druhým albu." A tak jsem s nimi udělal October. Protože ale nebylo tak komerčně úspěšné jako Boy, tak jsem řekl: "Koukněte, kluci. Měli byste zkusit někoho jiného, protože jsem to s Váma nedokázal dotáznout na vyšší úroveň."
A tak U2 začali nahrávat nějaký ten materiál nejdříve se Sandy Pearlmanem, který byl manažer Blue Oyster Cult a také s Bill Whelanem. Nahráli s ním The Refugee a já si pamatuju na můj údiv, proč s ním nenahráli celé album. Poslechli si to, a řekli si: "No, možná to není to, co bychom chtěli udělat."
AtU2.com: Ale písnička The Refugee na albu zůstala.
Steve: Ano, ano. V té době U2 nenahrávali ještě tolik písniček a v podstatě to, co je slyšet na albu, byly jediné písničky, co jsme v té době měli. Až někdo někdy vydá "posmrtné U2-album", nebude na něm žádná dokončená písnička - bude tam mnoho z poloviny dodělaných písniček. To souvisí hlavně se způsobem práce U2 ve studiu.
AtU2.com: Tomu věřím.
Steve: No a tak mi jednoho dne zavolali a řekli: "Hele, Steve, co děláš v září?" A já řekl: "Nic." No a oni řekli: "Chceš s náma dělat naše třetí album?" A já řekl: "Ok". A tak začalo vznikat album War. Potom za mnou kluci přišli a pustili mi The Refugee a já jim doporučil dát tu písničku na album, protože to byla pěkná písnička.
AtU2.com: Ale písnička The Refugee na albu zůstala.
Steve: Ano, ano. V té době U2 nenahrávali ještě tolik písniček a v podstatě to, co je slyšet na albu, byly jediné písničky, co jsme v té době měli. Až někdo někdy vydá "posmrtné U2-album", nebude na něm žádná dokončená písnička - bude tam mnoho z poloviny dodělaných písniček. To souvisí hlavně se způsobem práce U2 ve studiu.
AtU2.com: Tomu věřím.
Steve: No a tak mi jednoho dne zavolali a řekli: "Hele, Steve, co děláš v září?" A já řekl: "Nic." No a oni řekli: "Chceš s náma dělat naše třetí album?" A já řekl: "Ok". A tak začalo vznikat album War. Potom za mnou kluci přišli a pustili mi The Refugee a já jim doporučil dát tu písničku na album, protože to byla pěkná písnička.
AtU2.com: No a byla to už v té době hotová písnička?
Ano.
Konec I. dílu.
Komentáře
Okomentovat